Min dator är så fräsch...

Jaaaa.äntligen har jag fått hjälp med datorn, nu funkar den som den ska, tjohooo. Nu måste jag bara köpa en ipod nano så jag kan digga musikkaaaaa

CIao

Måndag

Ny vecka nya tag. Har haft en skön helg med otrolig träningsverk, konstigt halsont och kramp i foten... =P Vet inte riktigt vad som är problemet med min arma kropp men den planerade räningen har följts (som alltid) dock med viss vila från löpning... Trist men skönt. Denna vecka blir det än mer tunga vikter och fler löppass, kanske också något simpass. Två veckor kvar här hemma i Karlskoga med en anställning som personlig assistent på halvtid, helt ok.

Helgen spenderades i Karlstad/deje/örebro/kumla... Många besök, vilket alltid är trevligt, det börjar kännas att skolan är på gång, det är höstluft ute och tv:n envisas med att påminna en om skolstart både i reklamer och på nyheterna. Känns trist att åka tillbaka till Halmstad, nu vill jag komma hem på riktigt, men den 15 oktober flyttar jag hem igen, det ska bli skönt faktiskt. Kommer att bli tufft att läsa hemifrån och åka till Halmstad för vissa föreläsningar, men de ska väl gåbra hoppas jag.

Ska försöka lyckas med en examen till januari, men vi får se, ingen stress, men självklart ett tappert försök ska jag ge mig på =).

Ha en fin dag
Kram

Har det bra...

Ja, ett stort orosmoment i livet är avbockat, Rom-resan med simföreningen. Mycket krångel har det varit och jag har velat göra det till ett av de bästaste lägren någonsin. Det är dock inte så svårt med så fina ungdomar, och jag vet än mer att det är just en framtid som tränare jag har högst upp på livlistan... Lägret blev riktigt bra, lite trist att standarden var lägre än väntat, men hur ska man veta det när mabn sitter och väljer och funderar och tycker att det på bild (...) faktiskt ser riktigt bra ut. Men, nu vet vi, och ärligt, det är inte hur det ser ut som spelar roll, men det tror jag att också ungdomarna förstår. Inga sura miner (knappt) och många nöda meningar beskrevs i slutet av veckan, vilket gör mig glad.

Ett nytt erbjudande inom simvärlden har gjort mig starkt fundersam. En konferenshelg med WSF. Har fortfarande inte bestämt mig. Det jobbiga är att jag vill vara hemma och med min familj så mycket som det någonsin bara går, jag har längtat så långe till andra halvan av augusti som skulle fokusera på mig och mina nära, men ja, jag vet inte. Alla erbjudanden och erfarenheter är viktiga för framtiden, så jag får prioritera lite till under min morgonlöprunda så får vi se vad det bliver.

Träningen går så himla bra och jag är glad, pigg och frisk. Kul att vara så stark utan utrustning, och skönt att slippa trycka sig in i styrkelyftets tvångsdräkter... Kanske skall satsa på tyngdlyftning istället som är en knövelfri idrott... Näe, skämt o sido, jag älskar styrkelyftet, men vore kul att mäta verklig styrke istället för bästaste utnyttjande av utrustning (men visst, även det är en sport...). Hursom, känner mig riktigt bra i kroppen, och det ska bli spännand ei början på september att se vad jag kan fåut man muna mussler.

Idag sitter jag och skulle egentligen skriva på min artikel... Det går segt, komme rinte igång.. Men bara jag börjar så brukar de gå bra, men första steget är så segt...

Aja, ha en fin dag
Kram

Rom 2009-08-11

Tisdag

Coach vill utbringa ett stort tack för en fantastiskt fin vecka med våra 17 simmare. Samtliga har presterat mycket bra i bassängen och bidragit till stor entusiasm. Vi tackar för alla kolhydrater, roliga kommentarer (alla inte lika genomtänkta), och total avsaknad av fibrer (dock inte Lucias mage...). Minnesvärt är absolut ett läger med stort historiskt innehåll där vi fick uppleva en av (enligt oss) världens häftigaste huvudstad. Detta läger har haft både fram och baksidor. Baksidorna har tråkigt nog varit den stora skillnad i klass i jämförelse med utlovat... Däremot har den sköna gruppsammanhållningen och höga humorfaktorn gjort detta läger till ett trevligt minne. Avslutningsvis är det dock med bitterhet som vi avslutar med att berätta att vi ville lämna en liten tacksak till badpersonalen. Isabelle beskrev utförligt för en kvinna varför vi ville lämna en KSF-badmössa, varefter hon svarar: Och vad ska jag göra med den här?!

Tack// L&R

Rom 2009-08-10

Måndag

Lägrets sista dag var framme, många upplevde veckan som förbisprungen. Vi tror (och hoppas) att många fått med sig fina minnen och roliga historier att tugga vidare på i framtiden. Coach finner veckan som mycket intressant, rolig, givande, galen och VARM. Tänka sig att Europas varmaste dag upplevde vi på Roms glödheta gator - men de é gött. Måndagens träning var först ett fart III/IV pass, och därefter simmades kvällen med ett tävlingspass där simmarna fick välja minst två distanser och minst 200 m sammanlagt, de flesta simmade 100 + 2*50. Mellan passen tog vi oss via områdets gratisbuss till stranden/Ostia centrum (som tydligen har siesta alla dagar i veckan...). Stranden var lika het som alltid och simmarna fick sin slutliga fina bruna färg att skryta med hemma i "kyliga" Karlskoga, lagom i tid till skolstart.

//COACH

Rom 2009-08-09

Söndag

Efter en lång dag i Rom var det god tid för att ha en lugn dag på castel fusanos "fantastiskt fina" tallområde... Vi kickade igång ungdomarna med ett syrapass á la 4*100 + 8*50 + 8*50. Vid en fråga på skala 1-10 hur de upplevde syrahalten i kroppen efter halva serien, fanns det fortfarande 50% som endast hade tagit sig upp till fem på skalan, sagt och gjort fortsatte vi serien där simmarna i slutet ville dö... Detta är ett sant syrapass och många var nöjda med sina prestationer efteråt. Dagen fortsatte med delvis vila i stugorna, delvis bad i simbassngen och delvis skitsnack. En go eftermiddag helt enkelt. Den största strapatsen var nog när Isabelle och Rebecca frågade badvakten: Donde esta el la piscina? (troligtvis trodde badvakten att kloret nu hade skadat samtliga hjärnceller hos de stackars simmarna...) Ett skönt teknikpass avrundade dagen följt av pasta (?!) till middag.

//COACH

Rom 2009-08-08

LÖRDAG

Det blev en tidig morgon som inleddes med en frukost där filen och müslin lyste med sin frånvaro. Dock räddades gryningen genom att jordgubbsmarmeladen närvarade.

En timme senare fick vi återigen smaka den söta jordgubbsmarmeladen, p.g.a. att vi köttade så hårt på fyspasset. Detta pass bestod av hård och obarmhärtig intervallöpning! Vi såg döden i vitögat ett tiotal gånger, men innan vi gick rakt in i ljuset kom hoppet tillbaka då vi tänkte på vad som komma skulle.

ROMA!

Vi behövde inte alls sitta länge och vänta i den fruktansvärda värmen som hägrade i bussen, eftersom  busschaffisen satt på toa och tryckte, alltså, busstabellen var korrekt uppfattad... Därefter blev det tunnelbana och tåg. Vi hoppade av precis utanför vackra Coloseo, där hettan var olidlig. Försäljarna i området såg detta, och ville därför sälja paraplyer och solfjädrar till oss.

Lucia och Roger chockerade kassörskan vid ingången genom att beställa biljetter till sina 17 ungar, alla under18år. Det hela resulterade i att enbart mamman och pappan betalade inträde, till KSFs ekonomiska fördel.

Alla stortrivdes, även när Anna guidade oss genom ruinerna. Vi beundrade storögt romarnas antika arkitektur.

En 4 € cola senare var vi på väg mot nästa sevärdhet. Vi fastnade på en kylig glassbar till allas förtjusning, Philip överväldigades när han kom över den största, saftigaste och bästaste struten i världshistorien, vi tror att strutens ägare hette Pedro.

Vagabonder som vi är vandrade vi vidare i hettan mot Roms kulturarv.

Vi beskådade skulpturer med minimala genitalier och skymtade även Benedictus välpolerade flint när den blänkte i solen borta i Vatikanstaten.

Väl framme vid den kände önskefontänen som vi generande nog har glömt bort namnet på för tillfället kastade vi mynt hit och dit och hoppades på det bästa.

Nästa stopp var spanska trappan. Det fanns ingen tjur, inte heller något annat som hade någonting överhuvudtaget med Spanien att göra, men visst, trappan var fin.

Nu väntade shoppingen!

En hel del hanns med, däribland: knepiga caféregler som svenska flickor fann som funna i rectum, reafynd, breakdanceuppvisning, inlinesshow, flirtiga italienare och inte att försumma segerfirande med Lazio som hade vunnit någonting... vi vet inte riktigt vad, antagligen den italienska ligan. En sak var säker, Anna och Padde återfanns senare mitt ibland supportrarna överlyckliga med en Laziohalsduk runt halsen som de hade fått...(?)

Romvistilsen började närma sig sitt slut likaså innehålleti våra magar. Därför kilade vi in genom några gränder och fann en äkta (inte degerfors äkta) pizzeria där vi alla blev spymätta, Mama Mia!

På tal om spya, tåget hem var en mindre trevlig upplevelse då en mystisk man, antagligen turist, hade ätit liiiiite för mycket pizza och la fram denna pizza skvättandes och rinnandes på tåggolvet. Alla flydde. Italienarna garvade. Izza skrek som vanligt. Alla höll för näsan.

När vi väntade på bussen lite senare hörde vi i horisonten någon ropa i en mikrofon: Karlskoga är bäst! Vi noterade att Jenny och Anna var borta.

Bussen kom. Bussen kunde ta in 24 passagerare. Vi var minst 50 pers som stod och väntade på bussen tillbaks till campingen. Hur skulle detta lösas?

Anna och Roger löste problemet med hjälp av vässade armbågar och grova stämmor. Vi köttade oss in i bussen och alla 19 kom med, plus fem mycket förvirrade tyskar. De som inte kom med fick tårar i ögonen när Anna och Roger gjorde high-five längst bak i bussen.

Denna dag kommer förevigt att finnas med i våra antagligen klorskadade hjärnor.

Vi tackar simföreningen för den goda pizzan och vistelsen i Italiens huvudsdtad, Helsinki.

Skämt å sido, vi har haft förbannathelvetesjävlaskitkul.

Linnea, Jenny, Anna, Padde

Rom 2009-08-07

Uppdatering ifrån de hårda brödkanternas fristad: dagen börjsde med torrbrödsfrukost och mördarpass á la Lusselelle, men alla körde gärnet med goá miner. Efter en ruschdusch kom funderingar kring vilken sorts lunch som skulle bjudas på idag, pasta kanske? några makaroner senare fanns två valmöjligheter ”the beach” eller ”the pool”. På stranden föll Christian för frestelsen ”ice coconut”, dock visade det sig att ”ice coconut” var ”bajs coconut”. Några utav ksfs brats lyckades snika åt sig en gratis frisbee och vann senare italienska vägverkets frågesport. Några toner rödare/brunare återvände sedan beach-folket till lägret för att möta upp pool-folket för ett annorlunda pass i SM stuk. Passet avslutades sedan med två grymt spännande lagkapper där alla gav allt och köttade stekt bacon eftersom ett maffigt pris hade utlovats. Till och med en extern tidtagare och publik hejade på kanten. Här är vädret fortfarande toppen och alla verkar trivas! Kan även meddela att maten fortfarande håller sig till standard färgerna, MEN att grönt nu har tillkommit! :)) Imårrn drar vi till Rom för shopping och besök på olika sevärdigheter.

Hälsningar ifrån den italienska djungeln : Isabelle, Julia T, Sara & Becca :)

Rom 2009-08-06

Tredje dagen av ”årets plågsammaste vecka”. Vi börjar hyfsat tidigt med en frukost som var samma som tidigare dagar. sedan följde ett landträningspass som var utan dess like. Roger och lucia hade planerat ett fys- och konditions pass som sög musten ur oss, men var ändå välldigt roligt (vi fjäskar inte). Efter träningen sammlades vi vid bussarna 10.45 för att åka till tågstationen för att ta tåget in till Ostia. Det fanns väldigt god glass, och det var otroligt varmt men vi såg inte skymten av någon ost :( Vi var inte där särskilt länge utan åkte tillbaka 13.15 och var framme 13.40 (vi missade tåget vi tänkte ta från början p.g.a icke undertecknad). Direkt när vi var tillbaka fick vi äta lunch. Sedan hade vi ungefär 4 timmars ledigt som de flesta tillbringade vid poolen och sedan var det bara att få någonting att äta och sedan ner i vattnet igen för att träna. Två timmars fart tre pass sedan en middag bestående av pastaröra till förrätt (fortfarande samma färguppsättning) sedan fick vi kyckling med sallad. Nu så sitter vi här och skriver detta till er hoppas att ni tyckte om det, god kväll och kör försiktigt.

Vid den alldeles för lilla datorn: Kim och Philip (Thomas och Norbert???)

Rom 2009-08-05

Idag börja första simpasset klockan 09.00, så simma vi till 11.00 så vi gick och duscha och sedan packa årdning för stranden. Först gick vi och åt ris och tonfisk med grönsaker och sen mossarella och grön/röda tomater. Efter tog vi bussen till standen, havet var fint men sanden var grå och väldigt varm!! En del låg mest på stranden och sola och en del ville ner i vattnet. Efter ett tag blev de flesta sugna på glass så vi gick till en kiosk en bit upp. Klockan 16.30 gick vi på bussen på väg tillbaks mot campingen. När vi var tillbaka på campingen igen gick de flesta mot mat affären för att köpa lite mat så att vi inte skulle dö av hunger. Klockan 18.00 började kvälls passet som var ett långt pass på 8000 m som bestog av 4 olika serier att välja mellan. Efter passet fick alla skynda sig för att hinna till tiden som ledarna hade satt ut annars väntade ett straff. Men som tur var kom ingen sent den här gången.

Av: Lovisa Rasko, Yvonne Katana och Julia Nygård

Rom 2009-08-04

Resan startade i Karlskoga klockan 02:30 :). Vi packade in oss i bilarna och åkte iväg mot Skavsta airport. Efter en lång biltripp och en platt igelkott made by Roger kom vi äntligen fram och kunde checka in bagaget. Ombord på planet bestämde sig Roger, Gadde och Christian för att sitta längst bak och lyssna på det ljuva ljudet av flyglatrinen som kan liknas vid post-it-lappar på en minibuss... Vår kära pilot var nyutsläppt från Ryanairs simulatorkurs, vilket märktes på den högst dramatiska landningen. Efter att vi hade fått bekräftat att alla var oskadda plockade vi upp vårt bagage och tog oss till utgången. Bussresan till träningscentret gick utmärkt men väntetiden då Lucia befann sig i receptionen tycktes vara oändligt nära en evighet. Vårt första intryck av Castel Fusano var svår att finna ord för. Efter noga övervägande kom vi fram till tre ord: Oj då, WTF. Gruppen fick en guidad tur över hela djungeln på vägen till våra bungalows. När alla var installerade var det dags för dagens huvudpunkt, maten. Besvikelsen blev stor då maten än så länge har varit i tre färger: gult, rött och brunt. Första måltiden bestod av pasta med tomatsås till förrätt och en okänd hackad fågel till varmrätt. Sallad, ketchup och majonäs får vi inget för det har vi inte betalat för. Ett simpass kunde vi klämma in redan idag, våra superba lägerledare och alltid lika underbara tränare fixade med hjälp av den hjälpsamma badpersonalen en träningstid så man han både sova och handla på områdets supermarket. Lite gnäll och mycket slit gjorde passet till en bra start på lägret i Rom.